Nieuwe schoenen kopen? Last van blaren?
Wil je nieuwe schoenen kopen? Waar moet je dan op letten? En waar moet je aan denken bij het voorkomen blaren? Of waar moet je aan denken bij nagel- en voetverzorging?

Advies bij het kopen van nieuwe voetbalschoenen

1. Koop de schoenen aan het eind van de dag, dan zijn de voeten het meest uitgezet.
2. Zorg dat er aan de voorkant van de schoen ca. 1 cm ruimte zit voor je grote teen.
3. Let er op dat je je tenen een beetje krom kan trekken voor wat ruimte boven je tenen.
4. Zorg voor een juiste wijdtemaat, als je de veterranden tegen elkaar aan kan trekken, dan zijn ze te wijd.
5. Bij het passen moet de schoen met een lichte druk aan de voet gaan en moet direct behaaglijk aanvoelen.
6. Het bovenwerk van de schoen kan het beste bestaan uit leder en niet uit synthetisch materiaal. (vocht kan niet weg, blaarvorming, bovendien geeft leer een betere bescherming)
7. Pas beide schoenen en loop er even op.
8. Pas de schoenen uiteraard met voetbalkousen aan.
9. Trek je veters goed aan, zodanig dat je voet niet zijdelings of voorwaarts kan glippen. Vooral met warm weer kan dit blaarvorming voorkomen.
10. Probeer je nieuwe schoenen uit op de training en neem je oude nog mee. Speel nooit een wedstrijd met schoenen, die je nog niet hebt getest.
Koop je schoenen in een goede schoenwinkel, waar deskundig personeel aanwezig is om te adviseren. Vooral als je al probleemvoeten hebt.

Blaarpreventie

1. Maak je schoenen niet aan de binnenkant nat. Natte huid wordt week, daardoor snelle blaarvorming.
2. Trek je voetbalkous strak om je voet zonder vouwen. Elke oneffenheid kan een blaar opleveren bij warm weer. Voel je toch drukpunten, controleer dan eerst even.
3. De kousenvoet bevat veel synthetische stoffen. Je voetzool wordt sneller warm. Trek eerst een badstof of katoenen sokje aan.
4. Zorg dat je hiel goed in de hielkap van de schoen zit. Daarna vooral de bovenste vetergaten goed aantrekken. Zo voorkom je dat je voet naar voren glipt.
5. Zorg ook dat de overige vetergaten goed zijn aangetrokken, zodat ook je voet niet zijwaarts kan glijden.
6. Heb je altijd last van vochtige voeten (zweetvoeten) neem dan veel warm/koude wisselbaden. Doe in het warme bad zeezout of als je dat niet hebt gewoon zout. De laatste keer je voeten in het koude badje houden. Goed afdrogen.
7. Als je nieuwe schoenen koopt moet je zeker 1 cm ruimte hebben tussen je grote teen en de voorkant.
8. Begin nooit een wedstrijd met nieuwe niet geteste schoenen. Altijd op de training uitproberen en neem voor de zekerheid het oude paar mee.
9. Heb je de eerste trainingen altijd blaren, doe dan het volgende: Leg een flink stuk tape met de plakkant naar boven. Plak daar boven op een stukje tape ter grootte van de gevoelige plek met de ongelijmde kant naar boven. Wikkel de strook tape om de voet en zorg dat de droge kant van het kleine stukje tape op de gevoelige plaats zit.

Nagel- en voetverzorging

1. Nagels regelmatig knippen. (om de 2 weken)
2. Knip teennagels altijd recht af. Niet de hoeken inknippen, anders kans op ingegroeide nagels.
3. Draag in de douche of verzorgingsruimte altijd slippers. Zo voorkom je voetschimmel of wratten.
4. Was je voeten niet te veel met zeep. Spoel de zeepresten goed af.
5. Droog voeten na het douchen goed af, vooral tussen de tenen. (schimmelvorming)
6. Bij een droge huid insmeren met een speciale voetencrème.
7. Bij ernstige gevallen van zweetvoeten de voeten afwrijven met alcohol 50%.